Tio matcher jag aldrig kommer glömma - plats 8

8
21 oktober 2007

Brasiliens Grand Prix
Kimi Räikkönen blir världsmästare i Formel 1

Formel 1 är en fantastisk sport.

Men jag tyckte inte alltid det.

Om ni har läst plats tio på min lista, har ni förstått att min morfar hade ett stort inflytande på mig när jag var liten. Speciellt när det gäller sport. Även fast pappa många gånger försökt få mig att kolla på Formel 1, var det nog det faktum att min morfar tyckte om det som gjorde att jag sist och slutligen fastnade för det. Jag gav det chans på chans, innan jag till sist var fast. Mika Häkkinens två VM-titlar vet jag båda två att jag såg, men det är knappast ett starkt minne för mig, då jag vid de båda tillfällena var sju respektive åtta år gammal. Först ett par år senare blev det till ett verkligt intresse, och jag satt plikttroget och följde Häkkinens, och senare Räikkönens framfart på banorna varannan söndag.

Min morfar sa tidigt att Kimi Räikkönen skulle bli världsmästare en dag, och även fast det till en början var otroligt osannolikt stod han alltid stenhårt fast vid det. Om han följde Häkkinen mest för att han var finne, var Kimi hans man. Jag minns med fasa hur ledsen han blev när Räikkönen var på väg mot sitt livs första seger, på Magny-Cours i Frankrike, endast för att med dryga fem varv kvar köra på en oljefläck och se segern - som allt för ofta tidigare hänt för Häkkinen - glida ur händerna och landa hos Schumacher istället.

Men 2007 var det så dags. Schumacher hade lagt av, och Kimi Räikkönen fick ta över hans styrning i Ferrari - motorsportens Barcelona. Säsongen började sådär, men allt eftersom tiden gick började Kimi hämta ikapp mer och mer poäng. Och när Lewis Hamilton i säsongens näst sista lopp kraschade i infarten till depån, fanns det en teoretisk chans att Räikkönen skulle bli världsmästare. Men det krävdes en seger, och Hamilton fick som bäst komma sexa i loppet. Efter kvalet såg det mycket osannolikt ut, med Hamilton i andra startrutan, en plats före allas vår Kimi.



Men Kimi tar Hamiltons placering i starten, och det dröjer inte länge innan Hamilton drabbas av problem. Något har hänt med växellådan tror man, och bilen står praktiskt taget stilla i 20 sekunder. Från 18:e plats måste Hamilton nu ta ikapp 13 positioner för att bli världsmästare.

Kimi tar - såklart - ganska fort över ledningen i loppet, då hans teamkamrat Felipe Massa är den som leder tävlingen. Det hela blir till en kamp mot klockan (varven) för Lewis Hamilton; ska han hinna ta ikapp de positioner som behövs för att bli världsmästare?

Med ett varv kvar ligger han sjua. Han behöver alltså ta två positioner till för att bli världsmästare. Räikkönen går i mål, men framför Hamilton pågår en kamp om femteplatsen i loppet. Kör bilarna ihop så kommer Hamilton gå om och vinna titeln.

Gissa om hjärtat satt i halsgropen när man ser ett omkörningsförsök i sista kurvan?

Men det hela löser sig, och när Robert Kubica går i mål på den av Hamilton hett eftertraktade femteplatsen är Kimi Räikkönen, från det lilla landet Finland, Världsmästare i Formel 1. Stort.



Sekunder efter att loppet är avgjort ringer det, som väntat, i telefonen. Det var ett självklart samtal, klart min morfar skulle ringa direkt när Kimi Räikkönen hade säkrat en VM-titel. Men det fanns en liten, men ack så viktig avvikelse från det.

Min morfar dog ett par månader innan loppet. Det var alltså inte han som ringde, även fast jag ville tro det.

Ändå tänker jag alltid på honom, när jag tänker på Kimis VM-titel. Och det är helt och hållet hans förtjänst att jag minns den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0