Praktikrapport!

Rätt nervös inledde jag praktiken i tron att jag skulle få göra uppgifter out of my league, i och med att jag valde marknadsföringskursen istället för redovisning och beskattning. Men icke sa nicke, de uppgifter som gjordes på redovisnings avdelningen på kommunen var inte överdrivet svåra och vilken idiot (nästan) som helst skulle klara av det efter en bra förklaring!
Praktiken har varit rätt givande på så sätt att jag lärt mig väldigt mycket, främst hur det känns att arbeta och fått in en känsla om hur det fungerar ute i arbetslivet. Till skillnad från många andras praktik platser där det knappt hänt någonting så har mitt schema varit fullspäckat med möten och arbetsuppgifter. Fick till och med jobba över idag för att göra klart en sammanställning av tyresö kommuns bilpool.

Under dessa tre veckor har jag fått göra följande,
Interndebitering
Kundfakturering
Deltagit i alla steg som faktura gruppen sköter
Fått fullinsyn av hur tyresö kommun sköts
Granska försäkringsrapporter
Dela ut semesterersättning
Fått möta massvis med intressanta människor
Kurs i Redovisning*
Med mera!

Jag trodde praktiken skulle vara riktigt tråkig och hålla på allt för länge, men efter dessa tre veckor känner jag inte alls suget på att komma tillbaka till skolan! Och jag kommer framför allt sakna i princip alla jag arbetat med under dessa veckor.

Det jag är mest glad över är att jag sluppit göra klassiskt praktik arbete, kopiera papper, scanna, sitta och chilla

*Jag sa till en av de jag arbetade med under dagen att jag trodde kursen skulle vara avslutad vid två tiden. När jag kommer upp till kontoret vid kvart i tre tiden så sa hon "O du som trodde du skulle vara tillbaks till två haha!", därav jag svarar "Min ganska irriga gamla engelska lärare stormade in under andra passet på kursen och därav tog det lite längre tid...", då kollade Tobias på mig förstående och frågade om det var Ingrid, vilket det också var. Det visade sig att ungefär hela avdelningen kände till henne och hade fått samma intryckt. Härligt intryck hon har gjort när jag säger att det kom in en förvirad person under kursen utan att namedroppa, och alla visste direkt vem det var..

Over and out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0