Old age is no place for sissies.

Okej.. hade nyss en diskussion om VM i Qatar 2022 (ni som tänker å nej ytterligare ett sportinlägg, så kan ni va lugna och fortsätta läsa).
Det jag insåg var.. att om 12 år... är vi 30 bast! 30! Det innebär att säkert hälften av oss kommer ha barn vi det laget, och att vi arbetat i 4-6 år!
Vilken sjuk tanke, 12 år känns som mycket, men så snabbt tiden går.. så är det ganska snart.
Tycker tanken är ganska läskig på ett sätt, men på ett annat sätt ser jag fram emot att skaffa familj, karriär och allt de som kommer med åldern. Men nu ska jag inte leva i framtiden utan i nuet! Back to reality
En till tanke jag hade i morse,
Hur kan fiskar i hav veta att dem ska simma rättvänt (alltså mot marken), man ser aldrig fiskar upp och ner förens de är döda. Men frågan är varför?

Kommentarer
Postat av: Petra

12 år är ju sjukt lång tid... För 12 år sedan var du 6 år, Gustaf?

2010-12-06 @ 01:55:07
URL: http://ptra.blogg.se/
Postat av: Anonym

men de går ju sjukt fort, kändes som den här terminen började för någon vecka sen!

2010-12-06 @ 14:56:35
Postat av: oliver

Antagligen samma anledning som att du vet att du är upp och ner fast du inte ser marken, tyngdkraften.

2010-12-06 @ 23:38:32
Postat av: maria

för att simblåsan på de flesta sitter under magen...

och gravitationen. och för att ljuset kommer uppifrån. det finns alltså ingen fördel med att simma åt fel håll, fast vissa fiskar gör ju det :)

2010-12-07 @ 17:44:59
Postat av: Gurra

älskar att när jag ställde frågan, så var det två som går på natur som kunde det exakta svaret. :D

2010-12-07 @ 20:16:57
URL: http://ankapaplanka.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men vänta nu, vad är det exakt i gravitationen som gör att fiskar simmar med magen neråt? Ljuset kan jag på ett sätt förstå för ögnoen är liksom "uppåt".



Då är frågan, om det nu är simblåsan, varför ligger dem upp och ner när dem är döda?



Och fiskar som inte har någon simblåsa o.O

2010-12-09 @ 12:47:06
Postat av: oliver

1. Dom känner vad som är ner och vad som är upp tack vare gravitationen.



2. När fiskarna dör kan dom inte fylla simblåsan med luft längre (tror jag)=flyter upp och ner.



3. Gravitation och ljus.



Drygt svar? O ja :D

2010-12-09 @ 13:11:21
Postat av: Gurra

Men vad spelar de för roll om dem har magen neråt eller uppåt för dem när de gäller gravitation. va för övrigt inte jag som skrev förra kommentaren xD, anledningen till att vi inte går med armarna är ju för att våra ben är bygda att gå på, men frågan är om fiskar ens simmar sämre om dem är upp och ner?

2010-12-09 @ 18:00:54
URL: http://ankapaplanka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0