Tio matcher jag aldrig kommer glömma - plats 7

7.
28 april 2010

Kvartsfinal i Eastern Conference, match 7
Montreal Canadiens - Washington Capitals 2-1


Den första stora segern man upplever med var och ett av sina favoritlag är något som man aldrig kommer att glömma. Oavsett vilken sport det må vara, eller om det är klubb- eller landslag. Min första stora seger som Canadiens-fan var i en sketen kvartsfinalserie. Det, trots att Canadiens är den mest vinstrika klubben i NHL: s historia.

Så länge Montreal Canadiens har varit mitt favoritlag, har man nått väldigt mediokra resultat. Visst har man vunnit någon slutspelsserie här, och någon där, men ofta har man faktiskt gått in i slutspel som någon form av favoriter. När man slog ut Boston Bruins med 4-3 i matcher 2008 var det visserligen en minnesvärd serie, men man var förstaseedade i den östra konferensen. Att i semifinal åka ut mot Flyers med 4-1 i matcher gjorde därför att säsongen inte var något annat än en stor besvikelse.

Men år 2010 var utgångsläget annorlunda. Inte förrän sista matchen säkrade man en slutspelsplats, och man gick in som åttonde och sista lag i slutspelet. Motståndare i kvartsfinalen var konferensens vinnare Washington Capitals, även storfavorit till att ta hem hela Stanley Cup. Canadiens skulle inte ha en chans.

Men det fanns en man som ville något annat - Jaroslav Halak.



Canadiens målvakt var en vägg de tre sista matcherna i serien. Canadiens låg alltså under med 1-3 i matcher, och behövde alltså vinna tre matcher i rad mot ligans kanske bästa lag. I match fem gick han ut lite lugnt, och räddade 37 av 38 skott i en 2-1 seger för Montreal. I match sex var han rent överjävlig, när han stoppade 53 av 54 skott som ligans målrikaste lag skickade iväg mot honom.

Och så var det då match 7.

Den där förbannade, extremt otäcka match 7. Canadiens hade ju på något konstigt sätt lyckats gneta till sig tre segrar i serien. Men inte fan skulle man väl kunna vinna den här matchen. Som lag var man ju mycket sämre.

Men på målvaktssidan var man fortfarande överlägsna.

Även fast Halak bara räddade 42 av 43 skott den här matchen, var det nog hans bästa i hela serien. Han stoppade skott med plocken, stöten, benskydden och huvudet. Han tog skotten ståendes, knäståendes, liggandes, och till och med sittandes. Det fanns inget sätt att överlista honom på, tycktes det.



Canadiens lyckades, oförklarligt nog, snubbla in två puckar i matchen. Och med bara ett par minuter kvar tycktes det oundvikligt att Halak skulle sno åt sig ännu en seger åt de rödblå invånarna i Quebec. Men, ett slumpmål överlistade Halak, och nerverna skulle såklart spela en roll även i denna match. Halak tvingades göra ett par kvalificerade räddningar till, innan saken var klar. På tavlan stod det Capitals 1 Canadiens 2, och Canadiens var vidare, även fast det inte fanns någon tvekan om vilket lag som var det bättre.

Halak vann en hel serie till Canadiens, och hade under de tre sista matcherna en räddningsprocent på 97,7 procent, och GAA (insläppta mål per match) på 1.00. Mot NHL: s bästa offensiva lag. Det tål att upprepas.

Ända sen jag var liten har jag haft en ständig kärlek för underdogs. Det ligger nog i min natur att hålla på laget som ingen tror på. Men sällan tidigare har jag sett en så stor underdog vinna en serie av matcher på ett sånt sätt som Canadiens gjorde, med stenhård disciplin och ett målvaktsspel bättre än jag någonsin sett tidigare.

Såna underdogs är helt fantastiska.

Och på köpet var de den här gången mina alldeles egna, älskade underdogs.

Kommentarer
Postat av: Amandaaa

Kika gärna in min syrras blogg hon fyller år idag och jag vill att hon ska få en liten extra present genom att jag får några att skriva grattis till henne i frågerutan,tack i förhand :D

2011-08-24 @ 14:31:34
URL: http://www.linzha.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0