Live so that when your children think of fairness and integrity, they think of you

Var moral snack på filosofin för några veckor sen när vår lärare ställer detta dilemma;

Det är 1000 sjuka nyfödda ungar i södra Spanien. För att rädda dessa ungar krävs ett visst enzym, den här enzymen kan man hitta i avlade hundar och katter i Sverige. För att rädda ett barns liv krävs det att 25 stycken hundar eller katter dör. Skulle du kunna offra ditt husdjur?

Sedan fick vi räcka upp handen och säga ifall vi hade offrat djuret eller inte. Jag och två till räckte upp handen.

Jag blir galet förvånad, är inte det dubbelmoral om något? Att inte tycka det är fel att döda hundratusentals kossor om året för att ge oss mat vilket leder till att vi överlever, men inte kunna offra ett djur för att ge ett liv till en annan person?

Nej fyfan.

Hade förövrigt en tanke angående civilkurage. Jag såg att det delas ut pris varje år till bland annat "årets ungdomshjälte", med mera, i programmet Svenska Hjältar 2010. Detta program delar ut priser till de som gjort sin plikt som människa och hjälpt en annan. Jag tänkte att ifall jag skulle hamna i en situation och jag hade agerat, och blivit nominerad till det här priset, hade jag tackat nej. Varför? Jo, för att om jag nu hade agerat, hade det inte varit mer en rätt, och hade jag inte agerat hade det varit jättefel. Jag tycker inte man bör hyllas för något som ALLA bör göra, och framför allt något som alla bör ha - civilkurage.

Sedan till dagens fråga, vem hittar särstavningen?

Kommentarer
Postat av: maria

moral snack? :D

2010-12-11 @ 20:34:40
Postat av: Gustaf

borde lagt den längre ner haha..... :D

2010-12-12 @ 00:03:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0