Åbondes topp 11 innan '11 - del 8

Känner att det har gått lite för länge sen listan har uppdaterats nu, så slänger in ett inlägg här istället för att plugga. Fyra på listan är min kandidat till Sveriges bästa hockeyspelare genom tiderna, och en idrottare som för alltid kommer att vara en förebild för mig.

 

11. Alexei Kovalev
10. Zinedine Zidane
9. Henrik Zetterberg
8. Wayne Gretzky
7. Muhammad Ali
6. Aaron Rodgers
5. Björn Ferry
4. Peter Forsberg

Ingen sommar utan reggae sjunger ju Markoolio, och på samma sätt skulle jag kunna sjunga ingen vinter utan comebackförsök för Foppa.

Men vad gör väl det. Precis på samma sätt som reggae förgyller sommaren, så vill i alla fall jag ha ett nytt comebackförsök av Foppa varje vinter. Det gör mig helt enkelt glad. Att Peter Forsberg skulle behöva lägga av tack vare en skadad fot, är inte okej i mina ögon. Peter Forsberg, en av mina idoler som liten, ska lägga av på sina villkor, när han vill. Och inte för att folk börjar tröttna på att läsa om honom.


Så.


Då var vi väl klara med det. Nu till det roliga. Anledningen till att jag gillar Peter Forsberg är att han har allt. Precis allting. Han kan dribbla av vem som helst, när som helst, och han kan sänka vem som helst med en stenhård tackling. Dessutom är han en sjuk vinnarskalle, vilket är något som jag håller högt. Det märks både i hans spel, och utanför planen. För vem kan väl glömma ett klassiskt klipp som detta(med ett litet extra reportage på köpet)?




Peter Forsberg har vunnit allt som går att vinna (förutom ett sketet SM-guld), säkerligen till stor del tack vare den enorma vinnarskallen han besitter. En sån vinnarskalle, i kombination med sylvassa egenskaper, kunde många gånger under toppen av hans karriär göra honom närmast ostoppbar. Jag minns (med viss bitterhet) hur Foppa tog pucken bakom eget mål i VM-kvartsfinalen mot Finland 2003, för att sedan trampa upp pucken i anfallszon, runt målet innan han slog en perfekt passning som ledde till 5-5. Helt otroligt.

Peter Forsberg är definitivt en av de bästa spelarna som någonsin har spelat i NHL. Det faktum att han gjorde så många poäng som han gjorde, under den eran i NHL:s historia då det gjordes minst mål per match, är helt otroligt. Om man ska bortse från statistiken helt och hållet, och bara se på spelares förmåga, så vill jag definitivt påstå att Peter Forsberg är en av de bästa ishockeyspelarna genom tiderna. Tyvärr för Peters statistik spelade han under den eran när målvakterna fick ha hur stora skydd som helst, samtidigt som backarna fick göra nästan vad som helst för att stoppa en forward. Men hans förmåga finns det inga tvivel alls om. Kolla bara. Passningarna, skotten, skridskoåkningen, finterna, de defensiva tacklingarna, de offensiva tacklingarna... äh förresten, kolla bara allting. Slurp.




Om ni läser det här utan att ha kollat på filmen först, har ni gjort fel. Ni missar en legend in action. Gör om, gör rätt.

Tack.

"I wouldn't accept losing as a team, wouldn't accept losing as my team. It's like a war every practice." - Peter Forsberg.

Det säger väl allt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0